ID-100216756

Image courtesy of vectorolie at FreeDigitalPhotos.net

Meidän kaksihenkinen perheemme ei osallistu joululahjarumbaan millään tavoin. Joskus saamme anopilta lahjaksi villasukat, mikä onkin mieluisa lahja. JOS antaisin ja saisin joululahjoja, valitsisin kirjat. Siitäkin huolimatta, että kotimme kolme kirjahyllyä ovat jo täysiä. Samoin kuin mökillä olevat kolme pienempää…

Pukinkonttiin on tarjolla (uuden vuoden pyhiä päätöksiä ennakoiden) useita kirjoja, joiden avulla voi onnistua elämän(tapojen) muuttamisessa. Parhaimmillaan ne tarjoavat virkistävästi ”laatikon ulkopuolisia” mahdollisuuksia tarkastella omia piintyneitä tapojaan ja käsityksiään.

Richard Wiseman: Revi tämä kirja (Atena)

Kirjan kuvaus kustantajan sivuilla:

Laihduttajaa neuvotaan kuvittelemaan itsensä hoikkana, masentunutta taas ajattelemaan positiivisesti. Mutta itseään on vaikea kontrolloida ajatuksen voimalla – heti kun huomio herpaantuu, mieli karkaa kielletyille poluille. Entä jos jättäisit ajatuksesi rauhaan ja keskittyisit kehoosi: ilmeisiin, eleisiin, liikkeisiin.
Kokeillaan: Rentouta ensin kasvosi. Vedä sitten suupieliäsi kohti korvia niin että silmäkulmasi rypistyvät. Kohota vielä kulmakarvojasi hiukan. Pidä asento 20 sekuntia. Useimmat koehenkilöt kertovat harjoituksen tekevän heidät iloisemmiksi – ja ainakin olet hauskuuttanut sivustaseuraajia hymyilemällä itseksesi.
Revi tämä kirja on opas, joka osoittaa, että avain tunteiden ja ajatusten muuttamiseen on käyttäytymisessä. Jos käyttäydyt ikään kuin olisit rakastunut tai vihainen, alat pian kokea lämpimiä tunteita tai tulistut. ”Ikään kuin -periaate” pätee motivaatioon, tavoitteiden saavuttamiseen ja masennuksen hoitoon.

Kirjoittajasta:

Wiseman on psykologian professori Hertfordshiren yliopistossa. Wiseman aloitti uransa taikurina mutta on sittemmin tullut tunnetuksi erikoisista tutkimuksistaan. 

Ote kirjasta:

Psykologi Sara Snodgrass Florida Atlantic -yliopistosta halusi selvittää, vaikuttaisiko kävelytavan muuttaminen mielialaan. Snodgrass teeskenteli tekevänsä tutkimusta fyysisen aktiivisuuden vaikutuksista sydämen syketaajuuteen ja pyysi koehenkilöitä tekemään kolmen minuutin kävelyn kahdella eri tavalla. Puolta koehenkilöistä pyydettiin ottamaan pitkiä askelia, heiluttamaan käsiään ja pitämään päänsä pystyssä. Loppuja taas pyydettiin kävelemään lyhyin askelin, laahustamaan ja katsomaan jalkoihinsa. Kun tämä todellisen elämän versio Monty Pythonin ”hassujen kävelytyylien ministeriöstä” oli esitetty, koehenkilöt arvioivat onnellisuutensa astetta. Tulokset ilmensivät ikään kuin -periaatteen voimaa, sillä pitkillä askelilla harpponeet tunsivat itsensä merkittävästi onnellisemmiksi kuin laahustajat.

Varpun arvio: Kolminkertainen peukutus. Hauska ja asiantunteva kirja.

Miia Sastamoinen: Luonnollista! Syömisen syvin olemus (Atena)

Kirjan kuvaus kustantajan sivuilla:

Keskustelu ihanteellisesta ravitsemuksesta käy kuumana: Pitäisikö hiilihydraatteja syödä lainkaan? Millaisia rasvoja tarvitsemme ja kuinka paljon? Entä ovatko ravintolisät turhia vai välttämättömiä? Ehdottomat ja usein keskenään ristiriitaiset ravintosuositukset tekevät syömisestä suorittamista. Entä jos elämän tarkoitus olisikin oppia ja kasvaa eikä laskea kaloreita? Luonnollista! kumoaa sitkeitä ravintomyyttejä, esimerkiksi kalorien laskeminen ei ole oikotie onneen, koska jokainen raaka-aine käyttäytyy ja varastoituu elimistössämme omalla tavallaan. Muodikkaat superfood- tai luomu-nimitykset vain vahvistavat vanhan totuuden: ravinteikkaat raaka-aineet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa alkuperäisessä ja käsittelemättömässä muodossa nautittuina. Eikä tarkoitus ole elää vain kasviksilla – ihanteellinen ruokavalio voi sisältää myös lihaa. Luonnollista! ottaa syömiseen kokonaan uudenlaisen lähestymistavan: Yhtä ainoaa ja oikeaa ruokavaliota ei ole olemassa. Se, miten puolisosi tai naapurisi syö, ei välttämättä sovi sinulle.Pikadieettien ja tiukkojen ohjeiden sijaan teoksessa kerrotaan, mihin hyvä ravitsemus perustuu ja miten voit rakentaa juuri itsellesi ihanteellisen ruokavalion. Konkreettisena apunasi ovat reseptit, jotka kattavat päivän ateriat aamusta iltaan. Saat myös tukea siihen, miten voit muuttaa ruokavaliotasi itsellesi sopivan kokoisin askelin, luonnollisesti.

Kirjoittajasta:

Saastamoinen on ravintoneuvoja, joka on tutkinut ravitsemusta laaja-alaisesti sekä perehtynyt useisiin kymmeniin eri ruokavaliosuuntauksiin.

Ote kirjasta:

Keho on hyvin moniulotteinen kokonaisuus, joka ei rajoitus pelkästään fyysiseen olomuotoon. Ihmiskehoa voidaan tarkastella fyysisellä, psyykkisellä, mentaalisella ja henkisellä tasolla. Keho pyrkii huolehtimaan jokaisen näiden tason balanssista, mikä antaa jälleen lisähaastetta viestien kuunteluun. Nyt ei liikutakaan vain yhdellä tasolla, eikä edes 3D-muodossa, vaan äärettömillä taajuuksilla, joita pienet ihmisaivomme yrittävät epätoivoisesti ymmärtää. — Moniulotteisen ravintotiedon lisäksi muuttuvia tekijöitä on ympärillämme koko ajan. Maailma ja elämä eivät ole stabiili tila, joka pysähtyisi optimitilan saavutettuaan. Itse asiassa mikään maailmassa ei ole varmempaa kuin se, että kaikki muuttuu koko ajan.

Varpun arvio: Yksi peukku. Kirja on ihan mukava, mutta ainakaan skeneä seuranneelle se ei tarjoa uutta tai omaperäistä näkökulmaa.

 

Arto Pietikäinen: Kohti arvoistasi – Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin (Duodecim)

Kirjan kuvaus kustantajan sivuilla:

Kohti arvoistasi on kirja niille, jotka kaipaavat elämäänsä uutta suuntaa sekä lisää mielekästä sisältöä ja merkitystä. Se on suunnattu myös niille, jotka haluavat toteuttaa muutoksia elämässään, ja niille, jotka ovat epäonnistuneet aiemmissa muutospyrkimyksissään.
Kirja sopii erilaisten muutosten toteuttamisen tueksi esimerkiksi painon, kipuongelmien, masennuksen, ahdistuksen, sosiaalisen jännittämisen, tupakoinnin tai uuvuttavan suorittamisen kanssa kamppaileville. Lisäksi se sopii myös terveydenhuollon ammattilaisille käsikirjaksi vastaanottotyöhön.
Kirja esittelee uusimpia mindfulness-pohjaisia käyttäytymisterapian sovellutuksia muutosten toteuttamiseen. Kirja tarjoaa työkaluja siihen, miten voit
  • Tunnistaa omat arvosi ja lisätä niiden mukaista käyttäytymistä
  • Vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi tehokkaasti ja saada aikaan mielekkäitä muutoksia
  • Soveltaa tietoisuustaitoja muutosten toteuttamiseen
  • Vähentää ajatusten, tunteiden ja mielihalujen vaikutusvaltaa 
  • Oppia kohtelemaan itseäsi myötätuntoisesti ja lempeästi, etenkin silloin, kun muutos takkuaa tai kohtaat vaikeuksia
  • Muuttaa suhdettasi sisäiseen kriitikkoon ja lannistajaan.

Kirja nojautuu uusimpiin kognitiivisen käyttäytymisterapian, etenkin hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) menetelmiin, ja mindfulness-taidoilla on siinä suuri rooli.

Kirja koostuu taustatiedosta ja helppotajuisesta teoriasta, joka perustelee kaikki kirjassa käytettävät yksittäiset harjoitukset, joita on kaikkiaan noin 30. Kirjaan kuuluvat harjoituslomakkeet sekä mindfulness-audioharjoitukset voi ladata vapaasti kirjan materiaalipankista.
Kirjoittajasta:
Pietikäinen on psykologi ja psykoterapeutti. Työskentelee työterveyshuollossa ja yksityisvastaanotolla Tampereella. Terapiatyön lisäksi kouluttaa ja valmentaa niin ryhmiä kuin yksilöitä. Työskentelyote valmentava, aktiivinen ja tavoitekeskeinen. Työskentely pohjautuu käyttäytymisterapian menetelmiin, joista tekijä soveltaa etenkin hyväksymis- ja omistautumisterapiaa. Psykoterapeutin koulutuksena kognitiivisen  käyttäytymisterapian nelivuotinen ylemmän erityistason tutkinto (YET). 
Ote kirjasta:
Arvojen mukaiset teot ovat elinvoimaisia, merkityksellisiä tekoja, jotka toteutetaan riippumatta siitä, millaisia ajatuksia tai tunteita kohtaa. Niitä toteutetaan myös riippumatta siitä, saako muilta ihai-
lua, arvostusta tai kehuja. Arvojen toteuttamisesta seuraa luonnollista, sisäistä palkitsevuutta. Se tarkoittaa, että palkitsevuus tulee ennen kaikkea itse tekemisestä, siihen osallistumisesta eikä niinkään sen lopputuloksesta. Jälkimmäistä kutsutaan ulkoiseksi palkkioksi. — Arvojen toteuttamisen palkitsevuus tulee kolmesta lähteestä. Kun tekee jotakin arvojen mukaista, niin tavoitteen toteutuminen voi tuoda onnistumisen kokemuksen, mielihyvää tai tyydytystä. Aina kuitenkaan niin ei käy, koska tavoite voi jäädä myös saavuttamatta. Pelaat jalkapalloa, ja tavoitteenasi on voittaa tärkeä peli, ja vielä tehdä siinä maali. Et onnistu kummassakaan. Silti jatkat jalkapallon pelaamista tulevaisuudessakin.
Toinen palkkio tulee siitä, että tietää toimivansa arvojensa mukaisesti. Teet jotakin sellaista, jolla on merkitystä. Tämä sisäinen palkitsevuus on ensiarvoisen tärkeää, ja jotta voisit tuntea sitä, on sinun tiedettävä toimineesi arvojesi mukaan. Jalkapallossa palkitsee itse pelaaminen, ei vain lopputulos!
Kolmas arvoihin liittyvä palkitsevuus tulee pitkän ajan seurauksista. Kun sitkeästi jatkaa arvojensa toteuttamista, niin pidemmällä aikavälillä voi kokea haluamiaan myönteisiä seurauksia, ja myös se
lisää elinvoimaisuutta. Monet käyttäytymisen myönteiset seurauk­set näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua, ja siksi arvoja on tärkeää nimetä, ettei luovuta ennen aikojaan. Kun olet pelannut jalkapalloa vuosia, niin kuntosi on kohentunut, olet saanut paljon uusia ystäviä, matkustellut – ja saanut kolhuja ja vammoja. Et silti pelaa jalkapalloa vain siksi, että olisit hyvässä kunnossa kymmenen vuoden päästä.
 Varpun arvio: Kaksi peukkua. Kolmas peukku ei kadonnut sisällön vuoksi, kirja on ehdottoman asiantunteva ja selkeä, ja se laittaa lukijansa töihin. Jokaisen elämänmuutosta jahkailevan kannattaa lukea tämä. Kolmannen peukun annan kirjalle, jonka kirjoitustyyli on virkistävän erilainen ja lennokas.
Kirjan kuvaus kustantajan sivuilla:
Kirja tuo tervetulleita uusia tuulia keskusteluun. Kirja on aarreaitta jokaiselle joka haluaa tietää enemmän. Vanhat totuudet eivät välttämättä pidä paikkaansa, mutta ovatko modernit ruokavaliot ja trendit yhtään parempia?
Thor-Fredric Karlsson on mielenkiintoisilla ajatuksillaan luonut uudentyyppisen terveyskirjan. Hän tutkii ja analysoi ruoan terveysvaikutuksia ennakkoluulottomasti, tuoreitten tutkimustietojen valossa. Jos haluat virkistäviä ajatuksia maukkaasta ruoasta, sinun kannattaa lukea tämä kirja. Aina voi oppia uutta!
100 ajatusta terveellisestä ruoasta tuo esille muun muassa seuraavat aiheet:
Onko järkevää juoda kolme litraa vettä päivässä?
Onko aamiainen päivän tärkein ateria?
Pastöroinnin terveysvaikutukset
Auttavatko leseet ummetukseen?
Kalaöljykapselit.
Pansuola ja suolasuositukset.
Onko Valtion Ravitsemisneuvottelukunnan suosituksissa järkeä?
Geenimuunnellut kasvit ja miten niitä testataan.
Plus noin 90 muuta hyvin mielenkiintoista ajatusta ruoan terveellisyydestä ja ekologisuudesta.
Kirjailijasta:
Karlsson on kustantaja, joka on kustantanut useita toisinajattelijoiden  kirjoja ruokavaliosta ja terveydestä.
Ote kirjasta:
Varokaamme siis ravintosuosituksia, niiden takia kärsivät ja kuolevat miljoonat ihmiset ihan turhaan. — On asiantuntijoita, jotka toistavat samaa vanhaa mantraa vuodesta toiseen: syökää enemmän vihanneksia ja hedelmiä, välttäkää rasvaa. Heidän kuulijakuntansa rajoittuu keski-ikäisiin naisiin, jotka kärsivät pitkällisestä kasvien ja hedelmien yliannostuksesta sekä suolan ja rasvan puutteesta.
Varpun arvio:
Yksi peukku. Kirja on monin paikoin sympaattinen  (”Olut on paras janojuoma ja oluenjuojat ovat veden lipittelijöitä viisaampia.”) ja kauttaaltaan ihan hauska ja otteeltaan rento. Sen asiasisällöstä pitää, mikäli jakaa ajatuksen tutkijoiden ja terveysviranomaisten asiantuntemattomuudesta sekä voin ylivoimaisuudesta rasvojen joukossa. Minä en jaa, olen kritisoinut aiempia ravintosuosituksia, mutta nykyisethän ovat jo ihan kelvolliset ja helposti hiilaritietoisiksi sovellettavat – ja voi on luonnollinen rasva muiden hyvien luonnollisten rasvojen joukossa.