Torkkuja ja nokkosia -blogin Emmi-Liia Sjöholm on koonnut herkullisen kirjan gluteenittomista resepteistään.

Kustantajan esittelyssä kerrotaan, että

”Viljaton viljatonkattaus tarjoilee yli 90 reseptiä, joiden avainsanoja ovat viljojen välttäminen, ruoan täyttävyys, kattauksen aistillisuus, annosten herkullisuus ja terveellisyys. Kirjan kaikki ruoat on tehty laadukkaista raaka-aineista eri ainesosia rohkeasti yhdistellen. Viljat korvataan resepteissä kekseliäin konstein.”

Pidin kovasti sekä kirjan rennosta lähestymistavasta että ruokafilosofiasta. Ilmeisesti gluteenittomuuteen suhtautuu kiihkottomammin, kun sen välttelyyn on lääkärin diagnosoima syy. Gluteenista ei tarvitse tehdä kaikkien sairauksien pääpukaria, vaan voi ihan rauhallisesti todeta, ettei se sovi itselle.

Ruoat vaikuttivat yksinkertaisilta, helppotekoisilta, herkullisilta – ja olivat kauniita! Omassakin kokkauksessani noudatan samoja periaatteita: yksinkertaista, terveellistä, herkullista, värikästä ja kaunista (varsinaisesti gluteeniton ei ole tavoitteeni, koska IBS-mahani toimii eri logiikalla). Sain kirjasta paljon ideoita, ja tavoistani poiketen aion toteuttaa muutamia ohjeita ihan ilman omaa soveltamista. Minulle tuleekin sopivasti loppuviikosta vieraita Suomesta…

MUNAKOISOPURILAISET (ks. kansikuva)

kolme purilaista

  • 1 munakoiso
  • suolaa
  • oliiviöljyä paistamiseen
  • 6 aurinkokuivattua tomaattia
  • 2 dl keitettyä kvinoaa
  • 2 palloa buffalomozzarellaa
  • tuoretta timjamia

Viipaloi munakoiso ja ripottele päälle suolaa. Anna munakoison itkeä 15 minuuttia lautasella ja huuhtele sitten pinnalle noussut tumma neste pois. Kuivaa palat talouspaperilla. Paista munakoisoja keskilämmöllä runsaassa oliiviöljyssä, kunnes ne ovat pehmenneet ja niiden pinta on kullanruskea. Hienonna aurinkokuivatut tomaatit sekä timjami ja sekoita ne keitettyyn kvinoaan. Revi mozzarella paloiksi. Kokoa purilaiset kolmen munakoisoviipaleen väliin. Älä välitä, vaikka kvinoa pursuaa ulos. Purilaiset kannattaa siksi koota suoraan lautasille.