Minun ruokakolmioni

Ruokavisa 2015 -sivuilla voit laatia oman ruokakolmiosi. Minulla saisi olla öljykuppeja enemmän (käytän päärasvana oliiviöljyä ja erilaisia maustelöljyjä lisäksi) ja voita niissä ruoissa, joihin voin maku kuuluu. Margariinia en käytä koskaan, mikä ei johdu mistään hysteerisestä periaatteesta, vaan ihan siitä että syön leipää vain vähän ja käytän leivänkin päällä oliiviöljyä.  Limsan, sipsit ja kakun jätin kokonaan pois. Limsaa en juo ikinä (olen elämässäni juonut kolaa ehkä viisi kertaa), enkä tykkää sipseistä. Kakkua syön ehkä kerran vuodessa, pullaa kerran viidessä (sekään ei johdu mistään kiihkeästä periaatteellisuudesta, vaan siitä etten erityisemmin pullasta välitä, ja kakut ovat tavallisesti ihan liian makeita minun makuuni — sen lisäksi että herkästi lihovana minun on tehtävä valintoja…).

Kasviksia, marjoja ja hedelmiä syön paljon. Viiden annoksen sijaan pikemminkin kymmenen. Se johtuu luontaisesta mieltymyksestäni. Tehokasvatettua lihaa syön harvoin. Meillä on pakastin täynnä riistalihaa. Tulkitsin nuo lihat riistaksi (broileri edustaa kaurista, sika on villisikaa ja naudanliha edustaa sitten satunnaisia muita lihalaatuja). Harrastan aika paljon vegeprotausta. Meillä on isot varastot kuivapapuja, joita liotan, keitän valmiiksi ja pakastan annospusseissa. Linssit ja tattari ovat vakiovarastoa myös. Pähkinöitä ja siemeniä syön monipuolisesti, mutta rajoitan määrän kouralliseen päivässä. Herkkujani ovat suklaa, kuivahedelmät ja kermavaahto.

 

LAADI OMA RUOKAKOLMIOSI

