Minulla on rakas ystävä, jonka pakko-oireilu sai pahimmillaan melko koomisia piirteitä: hän otti ulos lähtiessään varmuuden vuoksi silitysraudan mukaansa, jottei se ainakaan jäänyt päälle. Aviomiestä kuulemma hävetti. 

Pakko-oireista häiriötä potee pari kolme ihmistä sadasta. Se on siten melko yleinen ahdistuneisuushäiriö. Yritykset välttää omien pakko-oireittensa kohtaamista vain ylläpitävät ja pahentavat oireita.

Pakko-oireista toimintaa ovat esimerkiksi pesemis- ja siivoamispakko, tarkistamispakko, toistamispakko, järjestämispakko ja keräämispakko. Siinä missä kertaalleen tarkistaminen on luonnollista varovaisuutta, pakko-oireena siitä kehittyy rituaali jota toistetaan ahdistuksen vähentämiseksi. Olen itse usein niin ajatuksissani, että helposti unohdan hellan tai silitysraudan päälle, ja kohta taas palohälyttimet raikaavat, joten olen joutunut kehittämään itselleni sellaisia lieviä ja ”kilttejä” pakko-oireita, jotten polta taloamme. Sen sijaan pakko-oireisessa häiriössä ihminen alkaa käyttää ahdistusta helpottavia toimintoja liiallisesti.

Irti pakko-oireista -omahoito-opas pohjautuu Helsingin yliopistollisen sairaalan Mielenterveystalon verkkopalvelun nettiterapiaan. Hoito-ohjelma perustuu tietoon, jonka mukaan ihmisen ajatukset, tunteet ja käyttäytyminen ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Terapiassa pyritään muuttamaan ajatuksia, jotka synnyttävät tunteita, jotka synnyttävät käyttäymiskaavoja.

Tämä hoito-ohjelma on kaikkien tavoitettavissa, jos vain posti kulkee ja internet-yhteydet toimivat (kuulemani mukaan Suomessa sekään ei nykyisin ole itsestäänselvyys, esimerkiksi Sevettijärvellä…). Pääset pitkälle pelkän oppaankin avulla. Kirjan joka luvussa on tehtäviä, joiden avulla pystyt etenemään. Hyvä olisi, jos olemassa on tukihenkilö tai tukihenkilöitä, jotka auttavat ja kannustavat ponnistelussa. Sillä takapakkejakin (”turnausväsymystä”) normaalisti tulee.

Kirjassa neuvotaan, miten käyttää mielikuva-altistuksia, miten käsitellä pelon, häpeän, syyllisyyden tai vihan tunteita, sekä miten tietoisen läsnäolon avulla voit päästä pikkuhiljaa sopuun omien tunteittesi kanssa. Kirjan kolmen esimerkkihenkilön pakkomielteet ovat hyvin erilaisia, pakko-oireileva voi heidän tarinoistaan löytää piirteitä, joihin samastua.

 

Image courtesy of lekkyjustdoit at FreeDigitalPhotos.net

Kirja Bookyssa:

Jan-Henry Stenberg, Riitta Suvanto-Witikka, Eero-Matti Koivisto, Matti Holi ja Grigori Joffe: Irti pakko-oireista (Duodecim 2016)

Käsitykseni mukaan terveystietoiset maallikot eivät ole oikein löytäneet vielä Duodecimin tietokirjoja? Suosittelen! Olen lukenut useita todella mielenkiintoisia teoksia kustantajalta. Aina en kaikesta ole samaa mieltä, mutta enhän minä koskaan…