Haussa on blogiyhteistyöhön personal trainer, joka on kiinnostunut valmentamaan 60+ -väkeä. Täytän ensi maaliskuussa 60 ja tavoitteenani on olla 60+FIT. 

Projektin kesto: puoli vuotta 1.7.2016 – 31.12.2016

Projektin toteutus: koekaniinina olen minä, valmennus toteutuu pääasiassa etävalmennuksena, livetapaamisia ehkä 2.

Projektin julkisuus: kirjoitan proggiksen etenemisestä useita (12) blogauksia, jotka julkaistaan sekä tässä blogissani että Iltalehden Lifestyle -blogiosiossa.  Proggiksen treeniohjeet laitan julkisiksi siltä osin kuin sovitaan.

Tavoite: yllämainittu 60+FIT.

Lähtötilanne: 

Ravintovalmennusta en varsinaisesti tarvitse, mutta vinkkejä ja kommentteja otan vastaan mielelläni. Syömiseni ovat jo 13 vuotta olleet terveydellisesti ja määrällisesti kunnossa. Syön siis sen puoli kiloa kasviksia päivässä ja rasvana käytän pääasiassa oliiviöljyä. Minulla ei ole ollut eikä ole syömishäiriötä eikä kehonkuvahäiriötä. Vaihdevuodet, lievä kilpirauhasen vajaatoiminta sekä lymfakierron häiriön synnyttämä nestepöhö ovat tuoneet lisäkiloja niin, että olen lievän ylipainon puolella. Omaan hyvänolon painoonion matkaa 10 kg.

Mitä teen jo nyt:

Lihaskuntoni on päässyt heikentymään aiemmasta vuosien stressaamisen ja unihäiriöitten vuoksi (jotka ovat synnyttäneet treenilaiskuutta). Mutta nyt olen selättänyt niin unihäiriöt kuin negatiivisen stressinkin, joten starttitilanne on siltä osin hyvä. Treenailen satunnaisia lyhyitä treenejä kahvakuulilla mutta kaikki systemaattisuus puuttuu siitä…

Teen päivittäin pieniä osteopaatin neuvomia rutiineja, jotka liittyvät lymfakiertoon, faskiatreeniin ja leukaperien kireyteen (sen aiheuttamaan tinnitukseen). Olen jo kolmatta vuotta työskennellyt aina seisten. Seistessäni treenaan jalkapohjia tennispallolla sekä taiteilen tasapainotyynyllä päivittäin.

Käyn kerran viikossa feldenkrais-tunnilla. Olen myös harjoitellut Jacobsonin lihasten rentoutusmenetelmän.

Olen aloittanut harjoittelun pilatesrullan kanssa ja havainnut entistä selkeämmin ongelmakohtani: syvät vatsalihakset ja selkä (tekisi mieli kiljua kivusta – ja välillä kiljunkin – kun rullaan selkälihaksia).

Käyn sauvakävelylenkillä 2-4 kertaa viikossa. Patikoin silloin tällöin neljän viiden tunnin patikkaretkiä. Kuten esimerkiksi ensi viikonloppuna.

Tiikeri-Qigongia olen harrastanut säännöllisen epäsäännöllisesti jo kymmenisen vuotta.

En siis ole sohvaperuna mutta olen kaukana fitnesskissasta. Enkä tietysti miksikään kissaksi tai Ms. Mummo Fitness -malliksi tähtääkään.

Käytettävissäni ovat välineet: Metsä, jossa hyvät lenkkimahdollisuudet. Kahvakuulia 8-24 kg. Hyppynaru. Steppilauta. Pilatesrulla. Jumppapallo. (Huom! Kylässä jossa asun, ei ole kuntosalia).

Mitä odotan personal trainerilta: Olet pätevä. Toisin sanoen alalle kouluttautunut ja jatkuvasti ammatillisesti kehittyvä (tai loppusuoralla kouluttautuva ja asenteeltasi jatkuvasti kehittyvä). Olet valmis toimimaan blogiyhteistyö-pohjalta. Olet kiinnostunut tulevaisuuden markkinoista (60+ ikäluokat kasvavat kovalla vauhdilla ja ovat yhä hyväkuntoisempia). Olet kiva ihminen etkä mikään pullistelija. Olet mies tai nainen tai siltä väliltä. Ihonväriltäsi saat olla mitä tahansa, musta, valkoinen, keltainen, punainen… Ei kuitenkaan mielellään vihreä, sillä marsilaisten kanssa voi tulla kommunikointiongelmia. Olet ammatillisesti utelias ja uskallat ajatella laatikon ulkopuoleltakin.

Mahdolliset yhteydenotot: varpu ( at ) varputavi.com

Valok. Heidi Kemppainen

LISÄYS: PT löytyi jo!

Personal trainerinani aloittaa 1.7. alkaen Johanna Mäkelä