Kuukausi eli 1/6 projektista takanapäin. Miten on mimmille käynyt? Kirjoituksessa kerrotaan myös kuukausiarvonnan tulokset.

 

felsenmeer-nettiPatikoimme eilen Odenwaldissa. Felsenmeer on luonnonmullistuksen jäljiltä syntynyt kivivyörymä, joka täkäläisten mielestä on mainio paikka kapuamiseen ja maastopyöräilyyn. Kiersin reitin ihan suosiolla viereisiä polkuja pitkin. En riskeeraa nilkkaani! Kunnon hiki tuli näinkin, kuten tuosta artikkelikuvasta ehkä välittyi, olen naama hikisenä ja pää märkänä, kuvanottovaiheessa jo alaspäin kapuamassa.

Piirun verran timmimpi nainen nainen täällä kirjoittaa: vyötäröni on 3 cm kapeampi, navan ympärys 2 cm, reisien ympärys 1 cm ja pohkeet 1,5 cm kapeampia. Ensimmäinen kuukausihan oli peruskunnon kohotusta, ja ihan kunnon startti saatiin aikaan. Olen jo jonkin verran siirtynyt treenaamaan myös 16 kg ja 24 kg kuulalla. Treenin jälkeen olen joka kerran hikinen ja hengästynyt, hyvällä tavalla rasittunut. Siirryin kahdesta kolmeen treenikertaan viikossa, omasta toiveestani. Nilkkani pelittää tätä nykyä jo mitä mainioimmin.

Syömisissä olen yksinkertaisuuden vuoksi joutunut hiukan tinkimään näkemyksistäni: olen useimmiten syönyt 4-5 pienempää ateriaa/välipalaa päivässä (kuitenkin niin, että ruokailuväli on  vähintään 3 tuntia). Kalorien nipistystavoite oli aiempaan syömiseeni verrattuna pieni (vain 200-300 kcal): ratkaisin sen yksinkertaisesti niin, että poistin pähkinät ruokavaliosta toistaiseksi (siemeniä syön) ja siirryin rasvattomiin maitotuotteisiin (raejuusto ja maustamaton jogurtti, joita kumpaakin syön yhden annoksen päivässä).  Vuohenjuustoni nautin edelleen normaalirasvaisena, mutta juustoveitsen sijaan annostelen juustohöylällä.

Personal trainerini Johanna Mäkelä on jo pariinkin kertaan todennut, että aineenvaihduntani on ”jokseenkin haasteellinen”, sillä kroppani ei reagoi odotetusti. You tell me! Näillä elämäntavoilla olisin jo alkuunkin ollut timmimpi, mikäli kroppani toimisi käsikirjan mukaan. Tiedän, että niin kutsutut virallisvalistajat usein katsovat hankalaan aineenvaihduntaan vetoamisen olevan lähinnä selittelyä ja itsepetosta, mutta kyllä meitä on sellaisiakin, joiden aineenvaihdunta oikeasti pistää hanttiin. Minun kroppani ei pieniä/kohtuullisia kalorivajeita edes havaitse (ja lihakseni paitsi kehittyvät hitaasti myös, tasapainon vuoksi, katoavat nopeasti…).

Sinänsä en usko, että painonpudotus- ja treenitavoitteet, kunnianhimoisetkaan, olisivat jotenkin kiellettyjä ikäisiltäni. Mitkään kitukuurit eivät ole suositeltavia kenellekään, eivätkä varsinkaan 60+ -ikäisille. Samoin uskon kyllä, että tässä iässä tavoiteltavinta on hidas painonpudotus 1-2 kg /kuukaudessa, kuten jossakin haastattelussa näin professori Aila Rissasen todenneen (ja tässä suhteessa noudatankin ”käsikirjaa”…). Noin periaatteessa ajattelen kuitenkin, että käsite ”tämä ikä” on täysin yksilöllinen. Olen itse nyt paremmassa kunnossa —  ja hoikempikin —  kuin olin kolmekymppisenä. En usko siihen, että solujen vanheneminen on PAKKO, vaan ajattelen, että se on VALINTA. Periaatteella ”vierivä kivi ei sammaloidu!”.

juha-jm-nettiJuhan (vas.) vaatimuksesta kirjoitin jutun näkökulmalla ”seisova kivi sammaloituu”. ”Kostoksi” kliseevaatimuksesta julkaisen hänen kuvansa!  (Oikeanpuoleinen on rakas ukkoni.) Juha myös oli sitä mieltä, että minun pitäisi ryhtyä vloggaamaan ja käyttämään Periscopea…

Lähde mukaan seuraamaan projektia! Otan mielelläni vastaan blogini kommenttiosioon linkkejä ja vinkkejä.

____________________________________________

Projekti 60+FIT kestää puoli vuotta 1.7.-31.12.2016.

Personal trainerinani toimii PT ja fysioterapeutti Johanna Mäkelä

Kuntokompassi Personal Training Studio

johanna

 

 

 

 

 

 

Tuotesponsorit (sponssiehdotuksia voi laittaa sähköpostilla varpu (at) varputavi.com):

 

Terttu Lilja Oy

vogel-logo-1000environ300px