Olen aina rakastanut nukkumista. Olen aina tarvinnut paljon unta. Ystäväni mukaan minulla on pikkulapsen vuorokausirytmi: menen mieluiten nukkumaan jo iltakahdeksan tienoilla, ja herään viiden kuuden välillä. Niinpä olikin lähes elämää suurempi vastoinkäyminen, kun vaihdevuodet ja stressi ryöstivät uneni.

Kärsin unihäiriöistä usean vuoden ajan. Kuuluin ”kello kolmen kerhoon” (lääketieteen tohtori Diana Schwarzbeinin termi tietyn ikäisille naisille, jotka estrogeenituotannon heikentyessä alkavat heräillä joka yö kello kolme). Olen koko aikuisen ikäni kuulunut kello kolmen kerhoon siinä muinaisessa mielessä: se on suden hetki. Suden hetkenä ihminen on paljaana oman elämänsä edessä ja kaikki alkaa pelottaa.

Aidon kauneuden metsästäjät -projektin aikana viisi vuotta sitten minulle tehtiin First Beatin stressitesti. Sen tulokset olivat karmaisevat: stressini oli pahimmillaan aamuyön tunteina! Tiedän kyllä hyvin, mistä se johtui. Kirjoitin öisin kirjoja mielessäni noin viidellä eri tasolla. Tekeillä olevia ja tulevia. Julkaisutahtini oli vuosia aivan liian kova.

Toteutin kaikkia niitä keinoja, joita vaihdevuosikirjoissani olen unihäiriöihin neuvonut. ”Unihygieniani” on tarkkaan mietitty: sänkymme on tarpeeksi iso, jotta molemmat mahtuvat retkottamaan; patjat ovat luonnonmateriaalia, eivätkä siten hiostuta; tyynyt ovat kunnolliset höyhen-untuvatyynyt, lisäksi minulla on aina sängyssä Better Pillow  ja iso tyyny jalkojen alle lymfakierron vuoksi (nukun jalat kohotettuina aina kun voin). Makuuhuoneemme on hiljainen, viileä ja hämärä. Minulla on vielä silkkinen uniliina, jolla peitän silmäni viimeisiltäkin valonrippeiltä.

talviuni

Käytän myös laaturohdoksia: kauranversouutetta (Vogelin Avena Sativa), valeriaanaa ja humalayrttiä tippoina. Minulle on turha tulla placeboista kuittailemaan, olen vuosien kuluessa ennakkoluulottomasti ja vailla ennakko-odotuksia testaillut yhtä ja toista (melatoniini mukaanlukien) ja löytänyt nämä rohdokset, jotka auttavat minua.

Mutta kaikki tämä ei riittänyt. Uneni oli edelleen katkonaista, ja kaikki treenipuhti oli kadoksissa. Sohvaperunaa minusta ei tullut, mutta energia hikitreeneihin oli kaukana poissa. Stressi ja väsymys pahenivat, ja paino nousi viitisen kiloa ilman että olisin alkanut syömään kaksin käsin tai roskaruokaa.

Pahinta oli, että mieleni alkoi masentua. Masennukseni oli lievää, mutta se oli koko ajan taustalla läsnä. Olen iloinen ja rauhallinen ihminen, mutta aika ajoin masennus on latistanut elämää, milloin elämän sattumusten rautanyrkkien vuoksi, milloin ihan omien, pään sisäisten mörköjen.

metsa

Ajattelen, että aivan samoin kuin mikä tahansa elämänmuutos, myös unen palauttaminen onnistuu vain kun ensin on selvitetty korvien välin pahimmat möröt. En tarkoita, että pitäisi alkaa neuroottisesti jauhaa vaikeuksiaan, vaan että kissa on uskallettava nostaa pöydälle (siihen tapaan kuin kirjassa Laihdu herkutellen ja pysyvästi valmensin Kikka Lehtosta kohtamaan ruokamörkönsä).

Meditoin ja rauhoitin elämääni. Kohtasin mörköni. Ratkaiseva viimeinen linkki tuli kuitenkin suunnittelematta. Mietin noin vuosi sitten, että jotain on vielä tehtävä nesteturvotukselleni, ilman diagnoosia ajattelin, että jospa munuaiseni alkavat oireilla, sillä sormeni olivat varsinkin aamuisin kuin nakit. Koska olen toimen ihminen, päätin laatia ”munuaisdetoxin”, jota ryhdyin heti noudattamaan. Tähän kuului myös täysi tipattomuus.

Olen viinin ystävä, ja täällä Keski-Euroopassa olen löytänyt kulinaarisen tavan nauttia viinistä. Se siis poikkeaa kaksi käsin tenuttamisesta monella tavoin ratkaisevasti. Olin viisi kuukautta täysin tipaton. Se ei ollut mitenkään vaikeaa, eikä tehnyt minusta parempaa ihmistä. En laihtunut, lymfaturvotukseni ei muuttunut.

MUTTA JOTAKIN TAPAHTUI! Minä sain uneni takaisin. Aloin nukkua rauhallisesti. Aloin nähdä taas hurmaavia unia, myös selkounia, joissa lentelen kristallivuorilla.

Toki olin tietoinen, että alkoholi sotkee yöunia, mutta että se sotkee unta myös niinä öinä, jolloin sitä ei ole käyttänyt, oli minulle täysin uutta. Siis jos viikossa on kolme päivää, jolloin nauttii viiniä, unettomia öitä on myös neljä muuta…. Minun hermostoni on taipuvainen yliherkkyyteen, mutta todennäköisesti keino tepsii muillakin. Ainakin kannattaa kokeilla. Oletan, että lääkkeet saattavat vaikuttaa samoin? Jos jo olet täysraitis uneton, kannattanee tutustua niihin mörköihin mielessä…Tiedostaa ne, ja työntää sivuun.

Sittemmin olen palauttanut viinin taas menuun, mutta tuntuvasti vähäisemmässä määrin. Nautinnot ovat tärkeitä mielenterveydelle. Mutta nukkuminen ja uneksiminen ovat vielä tärkeämpiä!

Lisää selkounista ja unista täällä

____________________________________________

Projekti 60+FIT kestää puoli vuotta 1.7.-31.12.2016.

Personal trainerinani toimii PT ja fysioterapeutti Johanna Mäkelä

johanna

 

 

 

 

 

Kuntokompassi Personal Training Studio

Luomukampaamo ja -meikkaamo sekä verkkokauppa Ecobeautywellness

Feet an Soul Experience

Tuotesponsorit

Terttu Lilja Oy

vogel-logo-1000environ300px